Sunday, May 23, 2010

Selamat Tinggal Carlsberg

Aku mula jadi peminat Liverpool sejak Torres masuk. Sekitar tahun 2007. Walaupon aku tau Liverpool sudah lama tak menang league lebih kurang 19 tahun tapi aku tetap setia menyokong Liverpool. Kalau peminat Manu biasanya jadi fan sebab selalu menang dan tak nafikan Ferguson memang hebat. Kalau peminat arsenal sokong sebab Wenger dan Henry. Chelsea pulak sebab Mourinho.

Tapi satu yang aku tak suka dengan Liverpool sebab dia punya sponsor Carlsberg. Todi yang sinonim dengan kaler hijau. Sapa budak Shah Alam yang tak pernah tengok 4 corong besar dengan tulis Carlsberg tepi federal highway bukan Shah Alam sejati la namanya. Dari dulu tersergam teguh. Aku selalu dok bayang nak bazooka sekali kilang ni baru meletop teruih. Haha.


Dulu time aku sekolah ada cerita satu hari ni kilang tu buat sambutan hari perayaan islam. Maulidur Rasul atau Maal hijrah taktau la mana satu. Jadi kilang tu jemput sorang ustaz bagi ceramah pada staff kat situ. Tiba hari ceramah ustaz tu dijemput dari rumah dia naik van Carlsberg pi kilang. Sampai-sampai ja ustaz tu pon bagi la ceramah macam biasa. Orang pon dengar syok la ustaz ni ceramah. Sampai la di akhir ceramah tu ustaz tu pon kata "Kerja di kilang Carlsberg ni tak berkat. Haram duit yang dapat". Lepas ja ceramah terus kilang tu tak hantar dia balik dah. Dia kena balik sendiri. Haha.

Walaupon aku sokong Liverpool tapi aku tak pernah beli baju yang ada tulis Carlsberg. Sebab dah terang hukumnya haram. Hangpa tak percaya? Takpa ni aku bagi terang sikit:

Soalan: 
Assalamualaikum ustaz, seorang rakan saya mempunyai baju berlambang carlsberg dan memakainya. ada sahabat2 saya yang mengatakan haram memakainya,bolehkah saya tahu apakah hujah2 jika hukum memakai pakaian itu adalah haram? terima kasih.jazakallah

Jawapan :
Haram memakai atau mengiklankan apa saja syiar2 yang haram disi syarak. Carlsberg adalah jenama arak yg haram dengan ijmak ulamak. Maka apa saja yang haram jadi haram pula kita iklankan sepertimana zina itu haram maka haram kita iklankan perbuatan zina. Judi juga haram maka haram kita pakai baju yang ada logo atau nama syarikat judi kerana itu dikira redha dgn benda yg haram sekalipun dengan alasan hati kita tidak redha cuma pakai utk suka2. Kalau orang pakai baju yg tertulis benda2 yg aib tentang diri kita adakh kita suka? Begitu jugalah Allah swt tidak suka kita memakai suatu yang mengaibkan agama Islam dan umat Islam. Wallahua'lam 

Ini aku ambik dari page Ustaz Azhar Idrus. So kepada semua fans The Reds yang beragama Islam janganla pakai baju Liverpool yang ada Carlsberg ni. Next season pon dah tukar sponsor Standard Chartered dah ambik alih. Aku rasa selama ni tak menang league sebab tak berkat tu. Kita tengok next season macam mana.

Liverpool Home Kit 2010/11

First time aku dengar ceramah Ustaz Azhar ni time kat UIA dulu. Tengok video klip ja. Memang lawok la ustaz ni. Yang paling aku ingat sampai la ni cerita pasal anak sembahyang dengan bapak. Nah aku bagi video klip tu. Kalau hangpa tak gelak aku tak tau la. Layan...



Haaa amacam lawok? Haha. Lawok-lawok juge amal kene la jage. Renung-renungkan dan selamat beramal.

2 comments:

zulfadhli said...

hahahaha.. Ustaz Idrus mmg sentiasa lawak.. haha

kaloimerah said...

ustaz idrus tu lain fader...haha

Post a Comment