Wednesday, April 21, 2010

Terima Kasih

Mengapa perlu dicerca kesilapan dulu? Mengapa perlu diungkit kesalahan lampau? Manusia berubah. Engkau, aku, dia, mereka, semua sama-sama manusia. Hamba pada Tuhan. Dek kerana terlalu mahu mempertahankan kumpulan sendiri kita mencerca kisah silamnya. Dek kerana mahu melihat dia tersungkur kita suka dia dimalukan. Buka semula cerita lama. Ungkit semua kejahilannya. Hukum dia kerana dia pernah berdosa. Apa kita tak pernah silap?  

Biar tiap ruang darah mengalir
Perjuangan tak berakhir
Bukan dia bukan kuasa
Penentu segala hanyalah takdir

Sepanjang dua minggu lepas aku banyak habiskan masa study dan exam. Alhamdulillah semua berjalan dengan baik walaupon ada paper yang tak berapa ok. Cuma kali ini lain daripada exam-exam yang pernah aku lalui sebelum ni. Mungkin sebab inilah exam yang terakhir dalam hidup aku. Mungkin jugak sebab study aku ni dah nak habis. Barangkali...

Tapi kali ini aku rasa cukup berbeza. Tak segelisah dulu. Kalau dulu aku banyak hafal nota-nota, point-point untuk aku jawab. Boleh kata setiap exam sejak aku degree dulu sampaila exam sem lepas mesti aku akan buat abbreviation sendiri, contohnya macam "Ali Pergi Kedai Beli Submarine Tapi Bila Balik Submarine Tak Boleh Selam". Setiap huruf depan ada maksud tersendiri. Tapi diolah dalam bahasa yang senang aku nak ingat.


Tapi kali ini langsung tak ada. Aku lebih banyak baca, pahamkan dan cuba hapal sikit-sikit mana yang boleh. Walaupon point-pointnya masih banyak lebih kurang macam subjek-subjek yang aku pernah amik dari dulu. Mostly aku tak hapal sebenarnya. Lepas baca dan pahamkan, aku masuk exam dengan tawakkal padaNya saja. Dan sebab tu jugak lah aku rasa exam kali ni lebih bersahaja daripada exam-exam sebelum ni. Nak kata aku terlalu yakin tak jugak sebab aku sedar yang aku tak hapal banyak point. Dan nak kata aku boleh jawab semua soalan pon tak jugak sebab ada banyak soalan yang aku goreng ja. Sampai hangus!!

Entah kenapa kali ni aku rasa kebergantungan aku pada takdir sangat tinggi. Boleh kata dalam dua minggu lepas aku tenang ja hadapi exam. Kalau itu nikmat yang Allah berikan pada aku Alhamdulillah syukur padaNya. Ada satu perasaan yang mana ada sesuatu yang lebih besar daripada exam yang aku akan alami. Sebab tu jugak focus aku kali ni tak berapa baik compare dengan exam-exam sbelum ni. Aku lebih banyak fikirkan perkara lain.


Semoga hari-hari yang mendatang dihapan aku, pada semua, kita diberi pertolongan olehNya. Aku ucapkan terima kaseh yang tak terhingga pada doa yang telah ditujukan untuk aku. Terutama daripada mak dan abah, adik beradik dan semua kawan-kawan. Semoga kamu semua diberkati dan dipermudahkan semua urusan olehNya. Terima Kasih.   

6 comments:

Pya said...

Imran. Pya pon same. Tak macam selalunye exam. Tak menghafal giler2 pon. Kalau dulu takut nak tido sbb takut ape yang dihafal ilang, tp dis time exam pya mcm tak takut je. Byk tawakal je. Huuu~ Anyway, pya doakan imran abes master dgn jayanye. Sedey sbb kita tak grad same. Pya extend tesis. huuu~

kaloimerah said...

Itula. Sbenarnya malas dah kot. Kalu Pyah maybe sbb dok pikir kenduri punya hal la ni. Hehe. Extend bersebab takpa Pyah. Selamat Pengantin Baru ye =)

Dzunnur'Ain Shariffuddin said...

salaam, bobo, intro dgn isi mcm lari banyak...mula2 ingat pasal PRK hulu selangor..tetiba masuk citer exam..pusing kepala kejap tp still blh faham cerita hingga ke akhirnya..semoga berjaya grad Master Sifu & Tonga.huhu :P

zulfadhli said...

Tula kehebatan bobo.. Dia pandai pusing.. Tu yang Dr Tan pun pening.. hahaha...

kaloimerah said...

dzun: first para tu mmg khas untuk P94. hehe. Tq =)

fader: mane ade saye pening...puuunnnn...haha

zulfadhli said...

hahaha..

Post a Comment