Tuesday, March 9, 2010

Thesis Episode 1

Keputusan sambung belajar straight lepas habis degree di UIA bukannya aku buat dalam masa satu minit. Bukan satu jam. Bukan juga satu minggu. Rasanya tak kurang dari 5 bulan untuk aku timbang-tara such decision. Satu keputusan yang pada masa itu pada pandangan aku suatu yang sangat sukar dibuat. Yang akibatnya aku tidak dapat menikmati gaji macam mana rakan-rakan aku yang lain pada waktu ini. Keputusan yang membuatkan aku terus wajib pergi kelas. Buat assignment. Dan yang paling perit sekali...

Kena buat thesis lagi..!!

Kena halau

Pengalaman buat dissertation time degree dulu banyak mengajar aku erti kehidupan. Tak kurang dari 60 firm contractor aku serbu nak buat survey dan interview. Dengan baju tight-in. Kad metric sangkut dileher, Aku mengemudi EX5 V-Tech kesayanganku meredah kota Kuala Lumpur, Setiawangsa, Gombak dan Shah Alam. Bila sampai ja mana-mana firm dah lenjun aku berpeluh. Penat tak usah kata. Tapi senyum kena selalu. Takkan nak masuk ofis orang muka masam. Dah la kita yang nak mintak tolong kat dia.


Aku seronok bila ramai yang tolong. Walaupon aku pi secara mengejut. Call tak, surat pon takdak. Main serbu ja. Macam orang pi perang tak pakai topi. Akibatnya? Ada yang halau. Haha. Siap kata depa punya prosedur tak boleh layan questionnaire. Walaupon berkali-kali aku try convincekan depa yang aku cuma nak 10 minit ja. Depa reject awai-awai. Dah macam salesman juai jam dah aku jadinya. Haha.

فَإِنَّ مَعَ ٱلۡعُسۡرِ يُسۡرًا (٥) إِنَّ مَعَ ٱلۡعُسۡرِ يُسۡرً۬ا (٦
Verily, along with every hardship is relief.
Verily, along with every hardship is relief. (94:5-6)

Tapi aku suka. Sebab ramai yang mula-mula kata takdak masa, busy, ada kerja tolak taknak buat, lepas aku try explain dan yakinkan depa yang soalan aku ni budak sekolah rendah pon boleh jawab, depa pon layan. Siap ada yang offer kerja lagi lepas tu. Mula-mula nampak garang. Tapi kalau kita buat cara baik, bahasa pon baik, confirm depa berubah hati. Haha. Alhamdulilah.

Kong-Kong Laut

Minggu lepas aku dapat mesej dari kawan semaster aku yang juga merupakan kawan di uia dulu yang juga merupakan naib presiden post-graduate student society kat Fakulti Alam Bina (FAB) tempat aku belajaq. Dia ajak aku join University Social Responsibility (USR). Mula-mula aku baca mesej dia aku dah malas. Sebab aktiviti dia gotong-royong, cat dinding, lastik tebuan. Haha. Mana ada lastik tebuan. Saja tambah. Satu lagi sebab kebetulan hari nak buat program ni ada career talk and interview di Fakulti Kejuruteraan Awam (FKA). Teruih aku pening. Sebab company yang datang tu besaq-besaq. MMHE, Ranhill, IKRAM antaranya.

Geng postgraduate Kong-Kong

Hari dah jumaat. Program hari Sabtu. Aku pon call committee career talk tu tanya boleh tak aku hantar resume tapi tak pi talk. Kira aku mintak dia tolong drop aku punya resume lah. Dia kata boleh. "Chantekk!!" Aku kata. Teruih aku siapkan resume hantaq kat depa. Kalau ikutkan depa buat booth promote career talk tu sampai pukul 4. Tapi nasib baik adik-adik ni baik tunggu aku sampai pukul 5. Sebab aku memang tak sempat so aku tanya depa kot-kot depa boleh tunggu sat. Alhamdulillah aku berjaya hantar resume kat depa. Aku belanja la depa sikit sebab penat tunggu aku. Terima kaseh semua.

So dapat la aku pi USR sabtu lepas. Kami budak-budak postgraduate ada 10 orang. Yang lain semua budak Undergraduate. Ada 4 bas semua. Kampung Kong-Kong Laut kat Pasir Gudang. Aku pikiaq padia la menatang Kong-Kong ni. Kangkung aku tau la. Rupanya bila ditanya pada Tuan Guru Besar Bashir sekolah rendah di sana asainya dulu tempat tu ada banyak anjing. Anjing-anjing ni bising la selalu "kong-kong!!" Haha. Macam tu punya nama pon dok ada!! Tambah dia lagi sebab tempat tu hujung dunia "terkongkong". Tu pasai depa bagi nama Kong-Kong.

Naik bot dengan geng Kong-Kong sambil menyalak "Kongkong!!" Haha

Dapat la aku enjoy sat satu hari. Dicelah-celah tension buat assignment yang banyak tambah dengan pening dok pikiaq tajuk untuk research proposal minggu ni. Aku ingat kalu boleh timbang kati mau 50 kilo semua. Haha. Apapon seronok jugak dapat pi USR ni. Merasa la aku jalan-jalan pi pasir gudang. Dapat bawak bot. Jumpa orang-orang kampung buat kerepek. Jumpa budak-budak sekolah rendah kat sana. Seronok la bagi aku yang suka dengan keindahan kampung ni. Sebab rumah aku takdak kampung. Takdak laut. Yang ada parit monsoon drain 5000 mm. Measure by meter. Haha.

Minggu lepas tajuk asai untuk thesis aku kena reject dengan lecturer. Terpaksa aku cari tajuk lain. Semalam aku pi jumpa lagi dengan Man Pekan Nenas. Man Pekan Nenas punya kena reject. Aku punya pulak kena tambah lagi info. Tension aku dibuatnya. So masing-masing tak dak tajuk yang confirm lagi. Teruih malam tadi aku carik cases sampai pukul 2 pagi. Pagi ni pi tunjuk kat lecturer. Dia pon baca-baca, angkat tangan kat aku. Dengan senyum lebar dia kata "Bagus!!" Macam iklan TC Boy, "Emm Tataa!!" Iklan kegemaran Mat Karem Kundang. Haha.

Alhamdulillah satu permulaan yang baik. Dapat pon aku isu yang kali ini tak kena reject. Penat pening aku berbaloi untuk ketika ini. Tapi kalau dia jadi supervisor aku nanti memang aku penat. Sebab expectation dia tinggi. Semua dia nak detail. Lagi-lagi dia ni lawyer yang pernah belajar dengan founder Ahmad Ibrahim Kulliyyah Of Law (AIKOL) UIA sendiri, Allahyarham Prof. Ahmad Ibrahim. Dia kalau tak silap aku batch ke2 budak AIKOL UIA. Memang hebat. Ilmu law dia sangat dahsyat. Explaination dia memang detail. Mudah paham la kalau dia mengajar.

Aku percaya apa jua usaha yang kita lakukan itu akan dibalas dengan dibukakan jalan kesenangan oleh Allah. Setiap kesusahan itu pasti ada kesenangan dihujungnya. Semoga situasi aku ketika ini yang sarat dengan assignment dan thesis yang nak mula dah ni, aku diberi kemudahan dan pertolongan dariNya. Diajuhi dari kemalasan dan semangat yang lemah. Aku doakan hangpa semua diberikan kemudahan dalam apa jua yang hanpa dok buat. Yakinlah selepas susah pasti ada kesenangan. Jangan putus semangat. Semoga kita semua sentiasa diberi pertolongan dariNya. Amin.

اللَّهُمَّ إنِّي أعُوذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَ الْحَزَنِ ، وَ الْعَجْزِ وَ الْكَسَلِ ، وَ الْبُخْلِ وَ الْجُبْنِ ، وَ ضَلَعِ الدِّيْنِ وَ غَلَبَةِ الرِّجَالِ
O Allah!  I seek refuge in You from grief and sadness, from weakness and from laziness, from miserliness and from cowardice, from being overcome by debt and from being overpowered by men (other people)

4 comments:

bubblediana said...

Aku suka bab nama kampung 2..hahaha..

xd benda yg senang kt dunia tp byk jalan nk menuju ke arah kesenangan; pilih aje..

Unknown said...

good luck bo, byk2 baca rabbi yassir wala tu'assir ya karim.... (bukan mat karim kundang)..hehe...semoga usahamu dipermudahkan Allah...---bed

Razmeen Penang said...

Bo, tajuk thesis hg apa?

kaloimerah said...

diana: kampong di malaysia memang unik..jangan salah pilih jalan..salah masuk kampung nanti

bed: tq bed. Alhamdulillah research proposal aku dah lulus. Skang kena siapkan assignment yang bertimbun. Lpas tu ada final exam. Then start buat thesis.

razmen: Issue Relating to Adjudicator’s Jurisdiction: A Prediction for the Proposed Construction Industry Payment and Adjudication Act (CIPAA)

Post a Comment